Info Tips Perniagaan

Jauhkan sifat Ego dan Berburuk Sangka

Bismillah..
Saya mempunyai seorang adik yang minat berniaga secara online. Blogshop-blogshop beliau sebelum ni semuanya saya yang buatkan. Tetapi kali ini dia kata dia nak cuba pula upah orang lain buat blog untuk beliau. Katanya designer blog tersebut ada keunikan tersendiri yang mempunyai ciri-ciri yang adik saya tu suka. Designer ni seorang wanita, kira-kira muda lagi la.
Saya pun bukak layar kapal dan berlayar ke blog designer ni. Saya lihat, perhatikan dan membuat penilaian, nampaknya dia ni seorang yang tegas. Jika dilihat dari terma dan syarat memang detail, cakap omputih lagi. Saya tak kisahlah adik saya nak cuba beralih angin pula. Saya positif je sebab saya tahu setiap orang ada keunikan yang tersendiri dan kelebihan tersendiri yang memenuhi selera pelbagai minat orang ramai.

Tapi selepas beberapa bulan, adik saya mengadu kepada saya yang beliau kurang senang atau selesa dengan designer ni sebab cuba serkap jarang mengatakan yang desain yang dia buatkan itu telah tidak menepati hak cipta yang disyaratkan. Adik saya ni menafikan dan memang tak pernah buat pun… Lepas tu dia kata, dia saje je tanya.. (itu macam ka?)
Adik saya juga berasa kurang senang dengan sikapnya yang tidak mesra pelanggan. Tidak mengamalkan ‘Customer Is Right‘. Tutur kata yang dikeluarkan tidak seperti seorang peniaga yang mahukan kejayaan berterusan. ¬†Yang saya rasa tak syok tu apabila adik saya hanya cakap dengan dia dengan lembut serta sopan je. Tapi gayanya seperti berlagak. Mungkin sebab sentiasa ada pelanggan yang tidak putus-putus buat masa sekarang ni.
Nasihat saya, rezeki itu di tangan Allah SWT. Bila-bila masa Allah boleh tarik balik rezeki kita. Dalam masalah ini apa yang menjadikannya sebagai pengajaran adalah sikap seorang peniaga. Adik saya dah pasti tidak akan rekomen lagi pada orang lain. Mengikut kes ini, bolehla saya senaraikan sedikit di bawah.
  • Jangan bersikap ego.
  • Jangan bercakap atau bersifat kasar kepada pelanggan.
  • Jangan berburuk sangka kepada pelanggan.
  • Bila berjanji buatlah janji yang betul.
  • Jangan iri hati dan dengki kepada bisnes orang lain. Kerana rezeki itu hak Allah.

 

Pengajaran pertama : Kita mesti mengetahui apakah keUNIKan kita berbanding orang lain. kerana itu juga boleh membuatkan anda tersohor.
Pengajaran kedua : Bersifat mesra dengan pelanggan dan jangan merasakan diri tu dah bagus sangat.
(hehe.. Bukan nak cakap kasar cuma gerammm je kepada peniaga melayu yang macam ni yang baru merangkak…)
Wassalam..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *